Przeskocz nawigację
Technologie
konserwacji
zabytków
Technologie
konserwacji
zabytków

Kolorystyka

Pigmenty nieorganiczne są niezastąpione zwłaszcza przy barwieniu farb wapiennych, gdzie zastosowanie innych barwników nie ma racji bytu. Kolory uzyskiwane z tradycyjnych pigmentów wywierają wrażenie naturalności i emanują historyczną autentycznością. Co więcej – są także bardzo odporne na promieniowanie UV. Przez mieszanie różnych odpornych na światło pigmentów w zmienianych proporcjach powstają coraz to nowe odcienie, które zaspokajają potrzeby nawet najbardziej wymagających projektantów i konserwatorów.

Przykładem może być tutaj wzornik kolorów Histolith. Zaproponowane tam kolory, mają historyczny rodowód, co oznacza, że zostały stworzone na przy renowacji konkretnego zabytku. Dodatkowo, wybrane kolory zawarte we wzorniku mają przypisany obiekt, na podstawie którego powstał dany kolor.

Dzięki zastosowaniu nieorganicznych pigmentów, jak również nieorganicznych spoiw, produkty marki Histolith i Sylitol wyróżniają się znakomitą odpornością na światło. Nawet wysokie natężenie promieniowania UV przez długi czas nie prowadzi do blaknięcia intensywnych odcieni. Dlatego nawet po wielu latach barwy za żaluzjami okiennymi mają ten sam odcień, co na nieosłoniętej fasadzie. Tak zwany „test żaluzji” udowadnia: pod działaniem promieni UV farby Histolith zachowują stabilność barw, co znaczy, że są odporne na światło.

Wzornik

Kolekcja kolorystyczna Histolith jest wynikiem współpracy między Caparol a instytucjami dziedzictwa narodowego, restauratorami i władzami muzeów i zabytków.

Dzięki ponad 360, częściowo historycznym kolorom, jest to optymalna pomoc projektowa dla architektów i renowatorów starych budynków - łączy style architektoniczne i dominujące w nich kolory.Kolory pochodzą z lekkich, mineralnych pigmentów i mają historyczny rodowód. Oznacza to, że wzornik kolorów Histolith bazuje na kolorach zaczerpniętych z wybranych zabytkowych budynków podczas ich renowacji.

Kolory są ułożone w:

  • 10 pełnych kolorów
  • 20 białych odcieni
  • 49 serii pigmentów, każda zaczynająca się od całkowicie zabarwionego koloru  do  dziesięciu poziomów jasności.

Nazwy kolorów zostały wybrane w nawiązaniu do historycznych oznaczeń pigmentów i nazw materiałów. Są one umieszczone na tylnej stronie listka kolorystycznego wzornika, wraz z współczynnikiem odbicia światła HBW, wartościami LCH, informacją – na jakim spoiwie kolor jest do uzyskania, a także wraz ze szczegółami o budynku referencyjnym.

Cerkiew Opieki Matki Bożej w Puchłach, na elewacji której zastosowano farbę olejną Histolith Leinölfarbe